Thursday, January 15, 2009

syahmi tak nak makan

syahmi skrg tak nak mkn....aku and hubby dah risau dah...iye la bulan 3 ni dia dah nak masuk 3 thn tapi smpi skrg dia tak nak mkn... ari tu aku tak le risau sgt sbb dia mkn gak le mihun sup, mihun goreng and spaghetti..tp skrg ni langsung tak nak mkn mende mende tu... dia cuma nak mkn biskut je...biskut biskut biskut dan biskut lagi...minum susu... makan cereal dgn susu, roti bakar...tu aje..aku dah risau dah...mlm smlm hubby and mak aku bawak dia gi klinik, dr kata takut sbb cacing agaknya so dr bg lah ubat cacing...aku harap lepas ni ok la..tp aku ada baca kat internet, normal bebudak ni tak nak mkn, as long dia membesar, active dan ada mkn sesuatu walaupun not solid food and as long as minum susu, so should be ok... tapi aku still risau ...aku takut la takkan anak aku sampai bila bila makan biskut je... kalau aku tak beli biskut kat umah kang kesian plak dia tak leh mkn apa2...

smlm paling kesian kat syahmi, daddy dia pi angkut mainan2 kesayangan dia hantar letak dlm keter cakap nak gi buang, tp still dia tak nak mkn gak...ehmmm aku baca gak kat dlm Internet, kita tak leh nak berkeras dgn anak kalau bab makan ni takut buat dia lagi preassure... so kengkawan sesapa yg ada idea ke pengalaman ke bab ni tolong le aku ek...

9 comments:

Miss Moon said...

Ila mmg dia akan ada time dia tak mo makan . Apa yg doc sebut ada betulnya koz budak2 niih every year kena bagi makan ubat cacing .

Tapi cam Isk pun sama ada time dia nak makan banyak dia makan sungguh2 mintak banyak kali ...tapi bila dia tak mo makan mmg duk minum susu je pastu kalau makan benda mengaruts mmg dia suka sangat ..

Skrg dia nyer mood tgh nak makan . Moon pun rasa sama cam ila . Sangat sedey ok ..kadang siap blakon nangeh2 nak bagi dia makan ..ha ok la dia makan la sikit . Moon pun sama duk browse internet n dia org kata " dont force ur child to eat " sebab nya kadang kiter pun ada time kiter tak rasa nak makan sangat .

" they will ask for food when they are hungry " wa tetiba nak wat cam nih aku rasa macam aku nih kejam sangat n ibu yg tak bagus sebab tak bagi anak aku makan ...then bila nampak badan dia susut lagi la hati kiter sedey jeeeee

Tak pa kite tgk dolu after makan ubat cacing . Appeton tak jalan gaks ek Ila ?

iswatie "colours of life" said...

x tau nak bg advise apa coz Hani sampai skrg x mo mkn...sikit punya susah...for me ok lah kot Syahmi tuh coz tgk badan dia leh tahan dr Hani...

Jgn paksa dioarg coz nanti diaorg ingat mkn nih mcm satu yg menyusahkan n menakutkan....make it fun..but wati pun x tau nak bg fun mcm mana coz punya penat nak nyanyi or main sblm kita suap satu spoon nasi or pasta.

happy2gether said...

ila...emm kita pon tarak tips...syasya ikut mood, kdg2 nak mkn, kdg2 xnak, plus cepat boring,tapi skrg time dia suka mkn sbb bibik rajin tunggu dia main2, tgk tv, sambil suap dia mmg lama, kalo kita tunggu sampai penat...pastu skrg dah pandai buka peti ais sendirik carik vitagen, calciyum n etc...takper lama2 nanti syahmi nak makan kot...kita kena selalu pujuk dia kot, emm ada dlm mag, how to deal with picky eater...kita carik info nanti kita share...syasya pon memilih..kalo ada bwg or sayur dia siap luah lagik makanan tu...geram jek..nak wat camnekan layan kan jelah...huhuuu

miss u ila, take care. Hugs for syahmi n hafiz.

Lenny said...

ila,

mesti ko rasa aku paling byk tips sbb anak aku bam bam... ahahaa..

satu waktu dulu.. alya kurus... underweight lagik tuh... jumpa paed... dier bg appeton... satu botol... tak jalan... botol kedua br tunjuk hasil...

yg aku ingat... aku tanya dier apa dier nak mkn.. pastuh.. aku variasikan.. katala syahmi nak mkn biskut kan? ko ajar dier cicah ngan air milo sejuk.. kalau dier nak roti.. ko try buat sausage potong kecik2... pastuh buh scamble egg... buh dlm pinggan dier( aku siap beli pinggan khas barney n barbie).. dier x abiskan takper.. tp nampak interesting..

pastuh.. ko bleh bg reward kalau dier mkn... puji2 ker... just nak bg dier interested ngan mkn...

erm.. apa lg erk... ha.. ko online ym borak ngan aku lahhh..:)

Kasih Aleeya said...

kalo aku kan ila... senang jer... bak kata moon..budak ni..ada masa dia mood nak makan tu..seminggu asek nak mkn jer..kalo dia x moh.. jgn harap ler sebutir nasik pon ko leh suap..mcm aku...aku mls nak pening.. biler dia nak makan dia akan mintak..tu maknanyer dia lapo..kalo dia x selera..dia nak susu jer.. so aku ikut jer aper yg dia nak.. susah..kalo ko paksa pon dia tak nak jgk.. ko jgn risau2 ila.. aku tgk syahmie tu badan kira 'sedap' ler jugak.. kalo org lain yg kurusss kene tiup angin pon leh terbang tu iyer lah risau..mcm anak buah aku tu..hahahah... kewl kewl.. ko kan kewl!! auwwwww..miss u bebeh!

JuJue said...

akid dulu penah jadik mcm tu. dia makan cuma kat umah pengasuh. bila balik umah jer..dia takmo makan. bayangkan kalo hari kitaorg cuti, tak antar umah pengasuh? mmg dia tak makan apa langsung. susu pon takmo.. harapkan susu badan jer masa tuh...

macam2 cara ila kitaorg buat..beli vitamin la..bawak gi doctor la..siap bwk gi buat penawar lah atas nasihat2 org2 tua..kitaorg ikut jer...

lama gak macam tu.. pastu ntah ler terpk pk.. maybe sbb kitaorang asik marah diaa jer..pastu mmg lama giler takde belikan dia toys. 1 day tu..kitaorg amik cuti..bwk dia g jenjalan..beli barang2 yang dia nak..bwk g mcd..tetiba jer makan..& happy.. dan makan lagi dan lagi..sampai skang ni ahh...

nahh..kat sini citer lama tuh.. http://raiyan-akid.fotopages.com/?entry=1410098&back=http://raiyan-akid.fotopages.com/?page=13

Mahfuzah Azahari said...

Ila...it's ok he still eats healthy food, be it. My nephews pun mcm tuh kuat minum susu and cheese, cereal asalkan tak makan jajan. my nephews nampak lebih active dan cergas dr my kids yg suka makan nasi. ubat cacing tu mmg once in a while kena bagi. tapi definitely syahmi ni bukan kena cacing la. biarkan dia minum susu berbotol-botol, good for his growth.don't worry.

Mahfuzah Azahari said...
This comment has been removed by the author.
alerts said...

Although there are differences in content, but I still want you to establish Links, I do not
fashion jewelry